SLIKA O SEBI- OKVIR ZA OSNAŽIVANJE UČENIKA

Što je SLIKA O SEBI?
Svi se jako često pitamo „Tko sam ja?“, „Kakav sam ja?“, „Što znam?“, „Što mogu? ̋, „Koliko vrijedim?“ i tome slično. Ta su pitanja posebno relevantna tijekom odrastanja i pod utjecajem su našeg bivanja u
raznim socijalnim okruženjima, posebice naše obitelji i škole. Odgovori na navedena pitanja povezuju se sa psihološkim konstruktom koji se zove slika o sebi. Slika o sebi predstavlja vjerovanja koje osoba ima o sebi i svome funkcioniranju u životu na različitim područjima. 

Slika o sebi je zapravo skup ideja, osjećaja i misli o samom sebi koje usmjeravaju osobu i utječu na njeno svakodnevno ponašanje. Često se koristi zajedno s pojmovima „samopoštovanje“ i „samopouzdanje“ no oni nisu jednoznačni. Slika o sebi predstavlja ukupno mišljenje koje osoba ima o sebi („Tko sam ja?“).
Samopoštovanje je emocionalna komponenta slike o sebi koju tvori naš subjektivni doživljaj vlastite
vrijednosti temeljen na našim vlastitim procjenama, ali i ponašanjem drugih prema nama. 

Uključuje stav prihvaćanja ili odbijanja samoga sebe te se odnosi na to koliko osoba poštuje samu sebe („Koliko volim osobu za koju mislim da sam ja?“). Samopouzdanje se odnosi na vlastito mišljenje o sposobnostima koje posjedujemo i našem dojmu koliko uspješno možemo izvršiti neki zahtjev iz okoline („Koliko mislim da mogu nešto uspješno ostvariti?“).

Zašto je važno poticati razvoj pozitivne slike o sebi kod djece i mladih?
Djeca i mladi s pozitivnim slikom o sebi i visokim samopoštovanjem lakše se nose s izazovima i snalaze u životu te su uvjereniji u svoje sposobnosti. Pokazalo se da oni mladi s pozitivnom slikom o sebi, imaju manju vjerojatnost za razvijanje rizičnih ponašanja i/ili problema u ponašanju kao što su anksioznost, nasilno ponašanje, depresija, poremećaji hranjenja, delinkventno ponašanje i slično. Isto tako, oni mladi koji imaju pozitivniju sliku o sebi postižu bolji školski/akademski uspjeh, lakše uspostavljaju i održavaju odnose, sklapaju prijateljstva, spremniji su zauzeti se za sebe, postavljaju si realne ciljeve te prepoznaju svoje jake strane i područja za daljnji rad i napredovanje.

Socijalna pedagoginja Sanja Horvat Sinovčić