Željko Brdal

ŠAHOVSKA ŠKOLA DUGAVE

EKIPNO PRVENSTVO

RAZREDNA

Školski šahovski pozdrav!

Tijekom 15. i 16. prosinca 2021. godine u organizaciji Šahovske škole Dugave te uz podršku učiteljica Maje Primorac (2.a), Vlaste Brdal (3.c), Snježane Blašković (3.a) i Natalije Džolić (4.b) odigrano je  Ekipno prvenstvo škole – razredna nastava.

Veliko hvala glede provedbe, suđenja i organizacije Hani Delić i Adrianu Ćupriliću (6.a), te Karlu Vlatkoviću i Nini Mariću (6.c)!

Odigrano je 5 kola, Bergerov sustav uz tempo 10 minuta po igraču.

SASTAVI EKIPA

[ekipa PČELE] 2.a

Lana Ćuprilić [cap], Filip Karapetrović,  Mia Kovačević,  Mihael Vučković/Josip Štrek

[ekipa OSE] 3.a

Marko Zagorac [cap],  Gašpar Kralj,  Mateo Vučković, Ante Zagorac

[ekipa SKAKAVCI] 3.c:

Grga Kunej Urch [cap], Fabio Bobšić, Petar Hazdovac, Greta Crljen

[ekipa TERMITI] 3.c:

Ante Sakić [cap],  Lukas Fabris, Matija Domazet, Veronika Vukelić,

[ekipa MRAVI] 4.b:

Lukas Ješe [cap],  Sven Kosić – Vukšić, Luka Vranjković, Nika Džodan

REZULTATI PO KOLIMA

1. KOLO

3.a Ose – 4.b Mravi  2.5 : 1.5

3.c Termiti – 3. Skakavci 2.5 : 1.5

2. KOLO

4.b Mravi – 3.c Skakavci 1 : 3

2.a  Pčele – 3.a Ose 1.5 : 2.5

3. KOLO

3.c Skakavci – 2.a Pčele 3 : 1

3.c Termiti – 4b Mravi 0.5 : 3.5

4. KOLO

2.a Pčele – 3c Termiti 2 : 2

3.a Ose – 3.c Skakavci 1 : 3

5. KOLO

3.c Termiti – 3.a Ose 4 : 0

4.b Mravi – 2.a Pčele 4 : 0

POREDAK

  1. 3.c Skakavci ( 10.5 bodova )
  2. 4.b Mravi ( 10 bodova )
  3. 3.c Termiti ( 9 bodova )
  4. 3.a Ose ( 6 bodova )
  5. 2.a Pčele ( 4.5 boda )

PREDMETNA

U srijedu 8. prosinca 2021. godine u organizaciji Šahovske škole Dugave te uz podršku profesorica Mirjane Marović (5.a), Ane Knežević (6.c), Tamare Božičević (6.a), Kristine Pejković (6.b), Marije Grizelj i Đurđice Šorgić odigrano je Ekipno prvenstvo škole.

Igralo se po Bergerovom sustavu u 3 kola uz tempo deset (10) minuta .

REZULTATI PO KOLIMA

I. kolo: 6.a vs 5.a (3.5 – 0.5),***6.b vs 6.c (1 – 3)

II. kolo: 6.c vs 5.a (0 – 4),***6.a vs 6.b (2 – 2)

III. kolo: 6.b vs 5.a (4 – 0),***6.a vs 6.c (3 – 1)

POREDAK

  1. Mjesto 6.c ( 10 bodova )
  2. Mjesto 6.b ( 7 bodova )
  3. Mjesto 6.a ( 6.5 bodova )
  4. Mjesto 5.a ( 0.5 boda )

4.8. ŠAHOVSKA ŠKOLA

Voditelj: Željko Brdal, učitelj-savjetnik

1. Uvod

Prijedlog projekta uvođenja šaha kao izvannastavne aktivnosti u osnovne škole Novoga Zagreba osmislila je Šahovska škola Dugave koja djeluje u I. OŠ Dugave. O radu i aktivnostima Šahovske škole Dugave više možete saznati na internetskoj stranici www.sah-dugave.org.

Glavni cilj ovoga projekta je stvaranje šahovskih škola u osnovnim školama Novoga Zagreba, a ovisno o uspješnosti realizacije  projekt se može primijeniti na odgojno-obrazovne ustanove grada Zagreba. Projektom će se omogućiti da svako dijete, koje to želi, nauči igrati šah jer to može i treba biti dio opće kulture svakog  čovjeka.

Tisućljetna povijest šahovske igre i njegovo postojanje u spoju igre, sporta, umjetnosti i znanosti svrstavaju šah u najveće tvorevine ljudske civilizacije. To ga uvelike izdiže iznad raširenog poimanja šaha kao dosadne, nezanimljive i spore igre. Samim time šah je postao dio opće kulture svake osobe, a ovim bi se projektom pružila prilika što većem broju učenika i učenica osnovnih škola Novoga Zagreba da se upoznaju s tom «kraljevskom igrom». Osnovne odrednice projekta vezane su za odgojne i obrazovne mogućnosti šaha u razvoju djece. Cilj projekta nije stvaranje vrhunskih šahista, ali velika je vjerojatnost da će se djeca koja budu htjela dalje šahovski napredovati i više trenirati, učlaniti u šahovski klub.

2. Odgojne mogućnosti šaha u razvoju djece

Kroz bavljenje šahom na nivou osnovne škole voditelji šahovskih škola bi kod svojih polaznika poticali razvoj najboljih ljudskih osobina, a kroz treninge i natjecanja pozitivno bi se utjecalo na odgoj svakog djeteta. Šahovska pedagoška praksa dokazala je da baveći se šahom mladi šahisti razvijaju upornost, odgovornost, samokritičnost,  objektivnost, korektnost, poštivanje pravila, marljivost, borbenost, želju za napretkom, promišljanje, pažnju, samokontrolu, kolegijalnost, racionalno korištenje vremena, maštovitost….

Formiranje navedenih osobina kod polaznika ostvarilo bi se kroz sistematičan i redovit trening uz brojna natjecanja i turnire te individualiziranim pristupom.

Kroz bavljenje šahom kod polaznika isticale bi se pozitivne osobine i naglašavale bi se njihove vrijednosti za budući život.

Primjerice, zapisivanje partije povezano je s razvojem upornosti i koncentracije, a zahtijeva i urednost i točnost. Kasnija analiza partije od polaznika iziskuje razvoj objektivnosti i samokritičnosti te omogućava učenje na vlastitim greškama i razvija pamćenje.

Kroz ekipna natjecanja stvara se kolektivni duh, ozračje zajedništva, dok se na pojedinačnim natjecanjima razvija samostalnost i odgovornost prema svojim odlukama i postupcima.

Prednost šaha u odnosu na većinu sportova je potpuna ravnopravnost spolova u šahovskoj igri. Poželjno je da šahovske skupine budu mješovitog sastava čime se razvija vještina komunikacije među spolovima. Tako se stvara životno uvjerenje o ravnopravnosti spolova što je važno za budući život djece.

Slično tome šahovska igra pruža mogućnost ravnopravnog nadmetanja između učenika sa invaliditetom (npr. Osobe u invalidskim kolicima, slijepe osobe i sl.) i učenika bez zdravstvenih poteškoća. Ta činjenica pomaže da polaznici šahovskih škola stvore ispravan stav o osobama s invaliditetom.

Šah pruža mogućnost ravnopravnog nadmetanja učenika različite dobi što u praksi znači primjerice da učenica trećeg razreda može pobijediti učenika osmog razreda.

Tijekom treninga i natjecanja velika bi se pažnja posvetila korektnom odnosu prema protivniku. To je osobito važno u školskom okruženju kada se zna za sve rašireniju pojavu raznih oblika nasilja među djecom. Šah, osim što djecu uči važnosti poštivanja pravila, razvija mnoge sposobnosti koje mogu utjecati na zdrav razvoj ličnosti djeteta i u konačnici ga navesti da izbjegava nasilje u komunikaciji i rješavanju problema.

Tijekom igre i treninga neprihvatljivo je bilo kakvo ometanje protivnika ili vrijeđanje, a da o nekakvom fizičkom nasilju da i ne govorimo. Tijekom odvijanja treninga i natjecanja učenicima se ukazuje na važnost poštenog i korektnog odnosa prema protivniku i protivničkoj ekipi, uvažavanje različitosti, poštivanje šahovskih pravila, kulturno ponašanje tijekom i nakon partije, ravnopravnost spolova, izbjegavanje nepristojnih izraza i svih vrsta nasilja. Time smo napravili velik korak u prevenciji neprihvatljivog ponašanja. Stavljajući pred učenika obavezu poštivanja šahovskih pravila kod učenika se afirmira poštenje kao temeljna životna vrijednost.

3. Obrazovne mogućnosti šaha u razvoju djece

Osim pozitivnog utjecaja na odgojni razvoj polaznika šahom se može utjecati i na poboljšanje obrazovnih sposobnosti.

Tijekom provedbe šahovskih aktivnosti izmijenjivalo bi se učenje i spoznavanje, stjecanje radnih navika i vještina pa sve do provjere i primjene stečenog znanja u praksi. Kroz šahovski trening i natjecanja kod učenika nastojalo bi se potaknuti razvoj sposobnosti koje pomažu u savladavanju i usvajanju nastavnog gradiva: pamćenja, pozornosti, koncentracije, brzine računanja, vizualnog predočavanja, prostornog snalaženja, prihvačanje znakova i simbola, ovladavanje pisanim tekstom, logike razmišljanja i  rasuđivanja. Tijekom igranja šahovskih partija polaznici vježbaju predviđanje protivnikovih poteza te ispitivanje ispravnosti vlastitih.

Kako bi utvrdila pozitivan utjecaj na kognitivni razvoj djece, Šahovska škola Dugave u suradnji s Odsjekom za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu provodi istraživanje o utjecaju bavljenja šahom na razvoj kognitivnih sposobnosti.

4. Mogućnosti primjene šaha u nastavi

Šah se vrlo uspješno može uklopiti u sam obrazovni proces. Primjerice:

ŠAH U RAZREDNOJ NASTAVI:

  • Hrvatski jezik:
  • Mala pisana slova (abcdefgh – oznake linija na šahovskoj ploči) [1. razred]
  • Velika pisana slova (kralj-K, dama-D, lovac-L, skakač-S, top-T i pješak-P) [1. razred]
  • slogovi i riječi (nazivi šahovskih figura)
  •  pisanje kroz diktat (tekst o šahovskoj figuri, šahovskoj ploči ili šahovskom pravilu) [1.-4. razred]
  • čitanje teksta (tekst o šahovskoj figuri, šahovskoj ploči ili šahovskom pravilu) [1.-4. razred]
  • učenički sastav (tekst o šahovskoj figuri, šahovskoj ploči ili šahovskom pravilu) [1.-4. razred] 
  • Matematika:
  • redni brojevi (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 – oznake redova na šahovskoj ploči) [1. razred]
  • zbrajanje i oduzimanje do 20/100 (tekstualni zadaci s kombinacijom šahovskih figura, a može i sa redovima i linijama u kojima ima po osam (8) crno-bijelih polja) [1. i 2.  razred]
  • množenje i djeljenje do 100 (tekstualni zadaci s kombinacijom šahovskih figura, a može i sa redovima i linijama u kojima ima po osam (8) crno-bijelih polja) [ 2.  razred]
  • pojam kvadrata (šahovska polja i šahovska ploča)
  • pojmovi: vodoravno, okomito i dijagonala (šahovski red, linija idijagonala)
  • zbrajanje i oduzimanje do 100 (64 polja; 32 crna i 32 bijela polja; 16 bijelih i 16 crnih figura)
  • množenje i dijeljenje do 100 (64 polja; 32 crna i 32 bijela polja; 16 crnih i 16 bijelih figura)
  • površina i opseg (Kvadrata: šahovsko polje, šahovska ploča)
  • zbrajanje i oduzimanje do 1 000 (64 polja; 32 crna i 32 bijela; četiri lovca, skakača i topa; dva kralja; dvije dame; šesnaest pješaka)
  • množenje i dijeljenje do 1 000 (64 polja; 32 crna i 32 bijela; četiri lovca, skakača i topa; dva kralja; dvije dame; šesnaest pješaka)
  • zabavna matematika sa šahovskim motivima
  • šahovska notacija ima sličnosti sa kordinatnim sustavom
  • Strani jezik (redovni i izborni):
  • colors: white i black [1. i 2. razred]  ; b) letters: abcdefgh – oznake linija na šahovskoj ploči) ; c) numbers: (šahovski redovi – 1,2,3,4,5,6,7 i 8) ; d) pojmovi: šahovska ploča: polja; figure: kralj, dama, lovac, skakač, top i pješak; e)orijentacija: Left-right, up-down  [3. i 4. razred]; f) diktat ( Šahovska tema)
  • Priroda/Likovni odgoj:
  • izrada šahovskih figura od PVC ambalaže; bojanje (likovni) i skupljanje ambalaže (ekologija)
  • Likovni odgoj:
  • crtež olovkom na temu šahovske ploče i šahovskih figura; b)slike u tehnici vodenih boja i tempera na temu šahovskih figura; c)akromatski tonovi; d) risanje geometrijskih likova; e)modeliranje (šahovske figure od glinamola) ; f)tehnika kolaža (izrada šahovske ploče i šahovskih simbola); g)rekompozicija šahovske ploče
  • Sat razrednog odjela:
  • Vladanje (pristojno ponašanje tijekom šahovske partije)
  • Komunikacija (razgovor prije-neobavezan, tijekom-minimalan i u skladu sa pravilima  i poslije-prijateljski  šahovske partije)
  • Poštivanje pravila (šahovska pravila )
  • Uspjeh/neuspjeh (kako podnijeti poraz, a kako se ponašati kao pobjednik)
  • Odgovornost prema vlastitim postupcima (pravilo taknuto-maknuto)
  • poštenje (igrati bez varanja)
  • komunikacija među spolovima, ravnopravnost spolova
  • Tjelesna i zdravstvena kultura:
  • Šahovska pravila (kretanje šahovskih figura, mat, remi, rohada i sl.)
  • natjecanje (tko prvi sa svojim pješakom dođe do zadnjeg reda taj je pobjednik)
  • natjecanje (Pero Ždero – pobjednik je igrač/igračica koji prvi ostane bez ijedne figure)
  • natjecanje (pojedinačno prvenstvo razreda: djevojcice/djecaci)
  • natjecanje (pojedinacno prvenstvo razreda) ; f)natjecanje (ekipno prvenstvo razreda) ; g)natjecanje (ekipno međurazredno prvenstvo); h)živi šah (na školskom igralištu)

ŠAH U PREDMETNOJ NASTAVI

  • Hrvatski jezik:
  • učenički sastav na temu šaha – Teme za sastave mogu biti proizvoljne ili zadane;
  • diktat na šahovsku temu
  • izvješće – Postoji izvješće kao pisani oblik u pismenom izražavanju , 6. razred npr. sa šahovskog turnira – www.sah-dugave.org
  • vijest kao oblik pismenog izražavanja, 5. razred, vijest o nekom šahovskom natjecanju
  • interview sa nekim šahistom-icom
  • anketa sa polaznicima Šahovske škole

Napomena: Moguće je tematski koristiti tekst o šahu kao polazni tekst ako sadrži relevantne jezične elemente. Mislim na analitički pristup tekstu sa šahovskom tematikom ma koje književne vrste bio. Šahovski tekst može biti podloga za dramske tekstove raznih tipova, u nastavi izražavanja i stvaranja vrlo maštovito kao motivacija za bajku, priču, scenarij za film (animirani, predmetni film), za različite oblike usmenog i pismenog izražavanja.

  • Matematika:
  • množenje i djeljenje prirodnih brojeva; b)zadatci riječima sa šahovskom tematikom; c)koordinatni sustav (x i y kao redovi i linije na šahovskoj ploči); d)razlomci; e)geometrija – šahovska ploča kao kvadrat
  • Likovni odgoj:
  • crtež olovkom (šahovske figure su crno bijele, šahovska ploča je crno-bijela)
  • vodene boje/tempere (šahovska tematika)
  • kolaž (šahovski simboli od papira)
  • glinamol (izrada šahovskih figura)
  • tehnika tuša
  • Strani jezik (redovni – engleski):
  • šahovska terminologija (pravila: mat, pat, remi, rohada, en passant, promocija pješaka)
  • učenički sastav sa šahovskom temom
  • diktat na šahovsku temu
  • prijevod teksta (s engleskog na hrvatski / s hrvatskog na engleski)
  • izrada interviewa sa polaznikom matične Šahovske škole
  • orijentacija u prostoru: spominjem vertical, horizontal, diagonal [5. razred]
  • Strani jezik (izborni – njemački):
  • boje (bijela crna šahovska polja/figure) – 4. razred
  • slova (abcdefgh – oznake linija na šahovskoj ploči) – 4. razred
  • brojevi (šahovski redovi – 1,2,3,4,5,6,7 i 8) – 4. razred
  • riječi (nazivi šahovskih figurai šahovska pravila) – 5. ili 6. razred
  • čitanje i pisanje (Šahovske figure; Kretanje šahovskih figura, Šahovska pravila) – 5. razred
  • diktat ( Šahovska tema) – 5. ili 6. razred

Napomena: u 4. razredu konjugira se pravilni glagol spielen pa se pored Fußball spielen, Tennis spielen, Karten spielen, Gitarre spielen, Klavier spielen i Flöte spielen može bez problema konjugirati glagol Schach spielen. Taj se glagol čak i spominje u udžbeniku Start mit Max 1 (Neodidacta)

  • Priroda / Biologija / Kemija:
  • izrada šahovskih figura od PVC ambalaže ili kartonskih kutija i slično
  • izrada šahovskih figura od praznih baterija
  • Povijest:
  • povijest Indije kao kolijevke šaha (5. razred)
  • Arapi – kultura i utjecaj širenja arapske države na širenje šahovske igre (6. razred)
  • Sabor u Cetinu 1527. godine – Povijest hrvatskog grba i njegova sličnost sa šahovskom pločom (6. razred)
  • Napoleon Bonaparte  – strategija i taktika u ratnim operacijama i u šahovskoj partiji / francuska revolucija i promjena terminologije: umjesto šah kralju – smrt tiraninu (7. razred)
  • 1948. sukob Jugoslavije i Informbiroa – IX. Šahovska olimpijada u Dubrovniku 1950. godine. Zbog sukoba tadašnje Jugoslavije sa Informbiroom, nisu sudjelovale ekipe SSSR-a i ostalih komunističkih zemalja. (8. razred)
  • Podjela Njemačke nakon Drugog svjetskog rata   – IX. šahovska olimpijada u Dubrovniku 1950. godine / godine 1949. je na području tri zapadne zone proglašena Savezna Republika Njemačka s glavnim gradom u Bonnu. SSSR je od svoje zone 1950. godine osnovao Demokratsku Republiku Njemačku, kojoj je glavni grad postao Istočni Berlin. Treba napomenuti da je ovo prvo međunarodno sportsko natjecanje na kom je SR Njemačka nastupila kao samostalna država. (8. razred)
  • Blokovska podjela svijeta ogledala se u šahovskom dvoboju za svjetskog prvaka između Borisa Spaskog i Roberta Fishera 1972. godine u Reykjaviku (8. razred)
  • Geografija :
  • meridijani i paralele (5. razred)
  • Indija – kolijevka šaha (6. razred)
  •  stupanjska mreža (sličnost sa šahovskom notacijom uz korištenje redova i linija, snalaženje u prostoru  (8. razred)
  1. Informatika:
  2. instaliranje i deinstaliranje šahovskih programa
  3. preuzimanje šahovskih besplatnih programa sa Interneta
  4. šahovski programi (Fritz)
  5. internetski šah
  6. stvaranje šahovskih baza i njihovo pretraživanje

5. Školska šahovska natjecanja

Osim  uključivanja šaha u obrazovni proces po pojedinim predmetima organizirala bi se razredna, školska i međuškolska šahovska natjecanja:

  • Pojedinačna prvenstva razreda: razredna nastava/predmentna nastava
  • Pojedinačno prvenstvo škole za učenike/učenice/mješovito
  • Ekipno prvenstvo škole razredna nastava/predmetna nastava/mješovito
  • Šahovski Open turniri (predmetna/razredna/učenici/učenice)
  • Simultanke poznatih hrvatskih šahista i šahistica
  • Međuškolska šahovska natjecanja (pojedinačna i ekipna)

S ciljem uključivanja roditelja u ovaj projekt organizirala bi se razredna, školska i međuškolska specifična natjecanja u kojima bi ravnopravno sudjelovala oba roditelja. Posebna pozornost bi se obratila na djecu koja imaju samo jednog roditelja te bi se ovisno o okolnostima nastojalo izbjeći moguće neugodnosti po dijete.

Roditelji bi se uključivali kroz tri specifične šahovske manifestacije:

  1. mama turnir (igraju mame i njihove kćeri)
  2. tata turnir (igraju tate i njihovi sinovi)
  3. obiteljski turnir (igraju jedan roditelj i dijete)

Najboljima iz ovih aktivnosti darovale bi se šahovske knjige s ciljem razvijanja čitalačke kulture, razvoja šahovskih znanja i popularizacije šaha među djecom i njihovim roditeljima.(www.sah-dugave.org)

6. Materijalna sredstva:

  • Šahovske garniture i šahovski satovi
  • Izrada majica s prigodnim sloganima
  • Izrada plakata i sličnih promidžbenih materijala
  • Medalje, pehari, diplome i nagrade
  • Nabava šahovske literature za školsku knjižnicu

 Zaključak

Ovaj model uvođenja šaha kao izvannastavne aktivnosti primjenjiv je u svim odgojno-obrazovnim ustanovama grada Zagreba (ali i cijele Republike Hrvatske). Višestruka korist provedbe ovog projekta uvelike nadmašuje minimalna novčana sredstva koja su potrebna za njegovu provedbu te se nadamo da ćete ga podržati.

                                                                Voditelj šahovske škole, Željko Brdal, prof

This image has an empty alt attribute; its file name is sah-zanimljivosti-4702e.jpg