Knjige koje putuju
U ovom projektu smo se priključili OŠ Trnsko s ciljem poticanja interesa za čitanje, poticanje čitanja lektirnog i nelektirnog djela, stvoranja čitalačke navike i potrebe, razvijanja ljubavi prema knjizi i čitanju, poticanja međupredmetne korelacije i izrade međupredmetnih projekata, poticanja suradnje predmetne i razredne nastave. Namjena projekta je odgojiti aktivnog čitatelja motiviranog za izvanškolsko čitanje knjiga na hrvatskom i stranim jezicima i osposobljavanje učenika za cjeloživotno učenje i promicanje hrvatskog jezika i kulture.
Naša mala knjižnica
Projekt NAŠA MALA KNJIŽNICA usmjeren je na popularizaciju čitanja među djecom i stalno povećanje i razvoj dječje publike i to zanimljivim i poticajnim aktivnostima prilagođenim njihovu uzrastu. Svrha ovoga je projekta ponuditi djeci knjigu koja zaokuplja pažnju svojim cjelokupnim sadržajem, potaknuti na čitanje uz promišljanje i aktivno sudjelovati u stvaranju publike koja razmišlja, analizira i usmjereno djeluje na svim područjima društvenog života.
Ove godine u projekt su uključeni autori i ilustratori iz čak osam zemalja: Finske, Estonije, Sjeverne Makedonije, Slovenije, Litve, Belgije, Južne Koreje i Hrvatske.
Kako bi ispunio svrhu, projekt NMK nudi moderne slikovnice nastale u suradnji s priznatim autorima i ilustratorima. Uz šest slikovnica dolaze i tematske kreativne knjižice koje zanimljivim zadacima i likovnim izazovima potiču djecu na stvaranje i izražavanje, razvoj svijesti o sebi i svojoj okolini, jačanje samopouzdanja i stvaranje vlastitog mišljenja.
https://nasamalaknjiznica.hr/nmk-o-nama/
Program Čitam lakše!
Pristupačnost čitanja digitalnih sadržaja
https://www.nsk.hr/citam-lakse/
O programu
Program Čitam lakše! – pristupačnost čitanja digitalnih sadržaja Nacionalne i sveučilišna knjižnice u Zagrebu otvara put lakšem i jednostavnijem čitanju digitalnih sadržaja u pristupačnom okruženju.
Lakše korištenje digitalnih sadržaja NSK
Program omogućuje lakše korištenje digitalnih sadržaja Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu dostupnih na portalu Digitalne zbirke NSK i preko web aplikacije za ugodno čitanje i učenje na mobitelima, tabletima i računalima. Svi su sadržaji dostupni uz alate za prilagodbu teksta, olakšavanje i poboljšavanje čitanja.
Dostupni sadržaji i mogućnosti
- pristup djelima iz Digitalnih zbirki NSK te knjižnici s eLektirama, klasicima i kratkim pričama
- ugodno čitanje na mobitelima, tabletima i računalima
- dodavanje vlastitih digitalnih knjiga i tekstova
- izrađivanje radova i skripti za učenje i zabavu s pomoću bilješki iz knjiga, udžbenika i internetskih izvora
- aplikacija čita za vas
Korištenje aplikacije
Za korištenje aplikacije javite se Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici putem kontakt obrasca. Broj korisnika aplikacije je ograničen.
Registrirajte se
https://lexie.omoguru.com/hr/login
2021./22.
Narodna knjižnica i čitaonica Vlado Gotovac Sisak poziva školske i narodne knjižničare, učitelje i profesore da se uključe u Natjecanje u čitanju naglas. Natjecanje je namijenjeno učenicima osnovnih škola od 3. do 8. razreda, a vas pozivamo da ih potaknete na sudjelovanje u vašim školama, gradovima / općinama, županijama.
Natjecanje u čitanju naglas namijenjeno je učenicima osnovnih škola (od 3. do 8. razreda) u Republici Hrvatskoj.
Ciljevi natjecanja su:
• poticanje i popularizacija knjige, čitanja i čitanja naglas
• razvijanje ljubavi prema knjizi i čitanju kao kvalitetnom načinu provođenja slobodnog
vremena
• unaprjeđenje čitalačkih sposobnosti učenika
• naglašavanje čitanja kao temelja cjeloživotnog obrazovanja
• poticanje usmenog izražavanja
• razvijanje motivacijskih sposobnosti.
ORGANIZATORI :
Inicijatori: Narodna knjižnica i čitaonica Vlado Gotovac Sisak
Na školskim razinama: škole i školske knjižnice
Na gradskim razinama: narodne i školske knjižnice u suradnji
Na županijskim razinama: središnje županijske narodne knjižnice u suradnji s narodnim i
školskim knjižnicama u županiji
Na državnoj razini: Narodna knjižnica i čitaonica Vlado Gotovac Sisak
KATEGORIJE NATJECANJA:
1. mlađa kategorija: za učenike 3., 4. i 5. razreda
2. starija kategorija: za učenike 6., 7. i 8. razreda
Natjecatelji predstavljaju knjigu po vlastitom izboru (uz preporuku učitelja mentora, školskog i/ili
dječjeg knjižničara). U obzir dolaze isključivo prozna djela hrvatske i strane književnosti, primjerena
uzrastu natjecatelja.
TIJEK POJEDINIH NASTUPA:
Predstavljanje djela traje najviše 5 minuta. U prve 2 minute natjecatelj treba usmeno obrazložiti svoj
odabir (zašto je odabrao baš tu knjigu) na što inovativniji i kreativniji način bez korištenja ikakvih
tehnoloških pomagala. Ostale 3 minute predviđene su za izražajno čitanje naglas. Nastupi se neće
kratiti niti prekidati, osim ako natjecatelj ne prekorači dozvoljeno vrijeme od 5 minuta koje će se
mjeriti, a istek će biti označen zvučnim signalom.
Svi će natjecatelji prije nastupa biti ozvučeni prijenosnim naglavnim mikrofonom.
Nacionalni kviz za poticanje čitanja
Od 1998. godine Hrvatski centar za dječju knjigu i Odjel za djecu i mladež Gradske knjižnice s Mediotekom organizatori su Nacionalnog kviza za poticanje čitanja koji se realizira putem mreže narodnih i školskih knjižnica. Kviz se odvija u Mjesecu hrvatske knjige te se provodi online u narodnim i školskim knjižnicama diljem Hrvatske i u dijaspori.
U namjeri da Kviz bude što atraktivniji, jednostavniji i pristupačniji djeci, ove su godine mrežne stranice Kviza redizajnirane i prilagođene prikazu i rješavanju i na mobilnim telefonima. Na mrežnim stranicama Kviza može se pročitati sve vezano uz Kviz, pravila, najčešće postavljena pitanja, a na njoj će biti objavljeni i pobjednici Kviza.
Kviz se može riješiti kod kuće ili u nekoj od dječjih knjižnica (narodnoj ili školskoj) te vas molimo da djeci pomognete oko rješavanja kviza i upućivanja na online izvore.
Na stranicama Kviza možete preuzeti plakat kojeg možete ispisati te njime oglašavati i promovirati Kviz u prostoru knjižnice, na oglasnim pločama škola, kao i na mrežnim stranicama.
Popis pobjednika biti objavljen na mrežnoj stranici Nacionalnog kviza za poticanje čitanja. Obavijesti o pobjednicima moći ćete također dobiti i na telefonskim brojevima Odjela za djecu i mladež 01 4694 370 i Hrvatskog centra za dječju knjigu 01 4694 376.
Završna svečanost održat će se u predvorju Nacionalne i sveučilišne knjižnice, Hrvatske bratske zajednice 4, Zagreb, uz prigodan glazbeni program.
Početkom školske godine knjižnice i škole na svoje e-adrese dobivaju informacije o provođenju kviza kao i linkove na online upitnik i online plakat kviza.
Knjižničari animiraju djecu za sudjelovanje u kvizu i organiziraju njegovo provođenje.
Izvlačenje pobjednika
Svi točno popunjeni upitnici s navedenim nazivom narodne ili školske knjižnice bit će uključeni u izvlačenje koje će biti organizirano krajem listopada 2019. godine u Hrvatskom centru za dječju knjigu. Iz svake narodne i školske knjižnice izvlači se jedan pobjednik.
Mjesec hrvatske knjige 2020.
Programski i Organizacijski odbor Mjeseca hrvatske knjige 2020. na 1. sjednici, održanoj 10. lipnja 2020. godine, usvojio je prijedlog da svečano otvaranje manifestacije bude u Ivanić-Gradu 15. listopada 2020. godine. Ovogodišnja je manifestacija posvećena planetu Zemlji, a moto je Razlistaj se! Nacionalni kviz za poticanje čitanja nosi naziv Istraživači planeta Z.
Programi u Mjesecu hrvatske knjige 2020. mogu se prijavljivati od 7. 7. do 15. 9. 2020. godine putem prijavnice dostupne na poveznici.
Više informacija možete pronaći na mrežnim stranicama manifestacije – www.mhk.hr
Pokrovitelj manifestacije je Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, a organizator Knjižnice grada Zagreba.
O projektu Čitamo mi, u obitelji svi
Razvoj čitalačke vještine ključan je za razvoj svih drugih pismenosti. Nakon što učenici u prvom razredu osnovne škole nauče čitati, jako je važno da im možemo ponuditi zanimljivu literaturu za čitanje. No, koje god aktivnosti poduzimali školski knjižničari radi poticanja čitanja, radi stvaranja navike čitanja i otkrivanja čitateljskih estetskih užitaka, sve su one veoma ograničenog dometa, ako učenici prikladne poticaje ne dobivaju i u svojoj obitelji – zato jer učenici nižih razreda uče ponajprije oponašanjem, a sve do puberteta glavni su im uzori i autoriteti njihovi roditelji. Nema kvalitetnijeg poticaja i učinkovitije metode svladavanja tehnike čitanja, nego kad učenik svakodnevno gleda svoje roditelje kako čitaju i kako uživaju o pročitanomu štivu.
Nakon što učenici tek nauče razlikovati slova i počnu sricati riječi, često možemo čuti razmišljanja:“Sad možeš čitati sam, više ti ne moram čitati ja.“ To nije dobro! Djeci trebamo dopustiti da sama pokažu interes za određenu knjigu, ali ih ne smijemo prepustiti da potpuno samostalno odlučuju što će i koliko čitati, jer za to još nisu osposobljena. Umjesto toga moramo im pomagati i prilikom izbora i tijekom čitanja, postupno ih upoznavati s nepreglednim mnoštvom dostupnih informacija.
Sve dok djeca ne počnu sasvim tečno čitati dječju literaturu, sve dok sama ne posežu za određenim knjigama i ne pokazuju interes da ih čitaju u svojoj intimi, roditelji ih ne bi smjeli uskratiti za estetski užitak koji proizlazi iz čitanja i pričanja, već bi trebali nastaviti svojoj djeci pričati priče i čitati knjige, postupno omogućujući djeci preuzimanje sve veće uloge u čitanju, prepričavanju i pričanju. Ovisno o težini teksta, roditelj će poticati dijete da zajedno čitaju tekstove tako da dijaloge čitaju po ulogama, da dijete pročita jedan dio, a roditelj drugi dio teksta ili na neki treći način.
Ako učenici u nižim razredima ne usvoje dovoljno dobro tehniku čitanja, kasnije je veoma teško nadoknaditi propušteno te redovito imaju problema s učenjem, a ne samo s čitanjem (lektire).
Projektom „Čitamo mi, u obitelji svi“ roditeljima skrećemo pozornost na činjenicu koliko je vrijedno i nezamjenjivo da tijekom svih nižih razreda budu uzor svojoj djecu u čitanju, umjesto da ih tjeraju na čitanje. No, ovim projektom roditeljima ne skrećemo samo pozornost na važnost čitanja, već ih veoma efikasno pridobivamo da tijekom 5 dana na različite načine čitaju sa svojom djecom te da tako provodeći vrijeme dožive lijepe trenutke koje će dugo pamtiti. Hoće li možda promijeniti i svoje navike – ostaje na njima, no školski im knjižničar nije samo rekao što je dobro za njihovu djecu, već ih je uputio što da čine i motivirao da kroz 5 dana taj model i iskušaju.
Projekt se provodi s učenicima trećih razreda tijekom drugog polugodišta. Svake srijede učenik koji je donio naprtnjaču u školu ima prigodu u nekoliko minuta drugim učenicima prepričati sve lijepo i zanimljivo što mu se dogodilo tijekom proteklih nekoliko dana kad su u njegovoj obitelji svi članovi čitali knjige iz knjižnične naprtnjače. Svaki petak ždrijebom naprtnjaču dobiva jedan od zainteresiranih učenika. U knjižničnoj naprtnjači nalazi se, osim knjiga, i bilježnica u koju učenici sa svojim ukućanima upisuju doživljaje.
Provedbom ovog projekta roditeljima se skreće pozornost na važnost svladavanja tehnike čitanja, motivira ih se i upućuje kako da pomognu svojoj djeci u svladavanju tehnike čitanja, senzibilizira ih se za sklonost školskoj knjižnici i školskom knjižničaru, školski knjižničar se u školi afirmira među učiteljima kao osoba koja aktivno prinosi razvoju čitačkih sposobnosti, skreće pozornost na to da knjižnica nije samo posudionica knjiga, već nudi niz drugih usluga, skreće se pozornost široj javnosti na važnost školske knjižnice i školskog knjižničara, ukazuje nadležnima za donošenje odluke o financiranju školskih knjižnica da se knjižnice trebaju financirati radi dobrobiti naše djece, da je financiranje školskih knjižnica ulaganje u budućnost naše djece.
(Projekt razmjene straničnika)
U Mjesecu školskih knjižnica (International School Library Month (ISLM)) International Association of School Librarianship opet nastavlja s raznim aktivnostima u koje su uključeni knjižničari cijeloga svijeta. Jedan od takvih projekata je i Projekt razmjene straničnika koji na vrlo zanimljiv i društven način spaja različite učenike preko njihove kreativnosti.
Projekt se organizira u sklopu Međunarodne mreže školskih knjižničara: glavna koordinatorica je Marie O’Brien iz IASL-a Australija (International Association ofSchool Librarianship), a nositelj za 1.OŠ Dugave je školska knjižničarka Ela Tečić.
Korisnici aktivnosti su učenici 3. razreda, a ciljevi osvijestiti učenike o važnosti školske knjižnice kao mjesta pripreme učenika za život i cjeloživotno učenje i informacijskog i kulturnog središta škole, promicanje multikulturalnosti kod učenika, promocija knjige i čitanja, upoznavanje drugih kultura i naroda.
Očekivani ishodi su pozitivan stav prema drugim kulturama, upoznavanje važnosti suradnje i razmjene iskustava sa drugim učenicima njihove dobi, razvijanje tolerancije, međugeneracijsko poučavanje.
Projekt se realizira na sljedeći način: izrada straničnika (bookmarka) kojima predstavljamo svoju školu i svoju domovinu te razmjena straničnika s odabranom školom povodom Međunarodnog mjeseca školskih knjižnica. Ostvarujemo i međugeneracijsko poučavanje tako da učenici 7. razreda održe zanimljivo predstavljanje zemlje s kojom razmjenjujemo straničnike te naprave kviz o naučenom koji posebno veseli trećaše.
Projekt se provodi u razdoblju od rujna do studenog tekuće godine, tijekom kojeg se obilježava i Mjesec hrvatske knjige.
Projekt Pokrenimo zelene knjižnice!
Na državnoj razini nositelji projekta su Društva bibliotekara Istre, Zelena akcija i Hrvatsko knjižničarsko društvo, a na razini škole knjižničarka Ela Tečić. Korisnici aktivnosti su učenici 5. i 6. razreda.
Cilj Zelenih knjižnica je edukacija javnosti i širenje svijesti o održivom društvu i nužnosti zaštite okoliša kroz projekcije dokumentarnih filmova, stručna predavanja, tribine, radionice i
promocije knjiga. Svatko može doprinijeti, a knjižnice kao i uvijek trebaju biti svjetionici i rasadnici novih ideja za održivo i zdravo društvo – društvo koje će voditi brigu o našem jedinom staništu – planetu Zemlji.
Očekivani ishodi ove aktivnosti su razvijanje ekološke svijesti kod učenika i upoznavanje s ekološkim problemima u svijetu te kako ih smanjiti počevši od vlastitog doma.
Čitanjem do zvijezda – natjecanje u kreativnosti i znanju za osnovne škole
Kako je jedan od ciljeva školskog knjižničara odgoj učenika s razvijenim kulturnim potrebama i navikama, sadržaji kulturne i javne djelatnosti sastavni su dio godišnjeg plana i programa rada školske knjižnice i knjižničara kao i odgojno-obrazovnog rada škole u cjelini.
Stoga je ŽSV školskih knjižničara osnovnih i srednjih škola Međimurske županije na svom aktivu, a u suradnji s Hrvatskom mrežom školskih knjižničara, još 2009. godine odlučilo pokrenuti natjecanje za učenike osnovnih škola: „Čitanjem do zvijezda“.
Interes za knjigu pada pa bismo na ovaj način željeli potaknuti učenike na čitanje s razumijevanjem, istraživanje, otkrivanje i kreativno stvaranje, jer je učenje na takav način najučinkovitije.
Cilj nam je potaknuti timski rad, ali i individualni napor; poučavati korisnike, posebice djecu i mlade, informacijskim tehnikama, vještinama i znanjima; raditi na unaprjeđenju životnih vještina i sposobnosti djece i mladih; poticati razvoj kreativnosti djece i mladih; poticati djecu i mlade na organizirano i smisleno provođenje slobodnog vremena; poticati stvaralaštvo djece i mladih.
Čitanjem do zvijezda OŠ 2020./2021.
Pozivamo Vas da s nama krenete na novo čitalačko putovanje u 12. sezonu Nacionalnog projekta za poticanje čitanja i promicanje kulture čitanja – Natjecanje u znanju i kreativnosti “Čitanjem do zvijezda” za osnovne škole.
Tema ovogodišnjeg natjecanja glasi: “U svijetu knjiga”.
Odabrani naslovi su sljedeći:
1. Miris knjige, Jadranka Klepac (Naklada Ljevak)
2. Matilda, Roald Dahl (Mozaik knjiga)
3. Demon školske knjižnice, Morea Banićević (Hangar 7)
4. Tom Gates : Svjetski dan knjige : Najbolji u povijesti (dosad), Liz Pichon
(Školska knjiga)
Veselimo se čitanju zajedno s vama!
Noć knjige je manifestacija pokrenuta 2012. godine, kako bi se, bez zatvaranja očiju pred često nelijepom svakodnevicom, barem na jedan dan govorilo o čaroliji stvaranja i radosti čitanja knjiga. Cilj projekta je kroz jedinstvenu manifestaciju potaknuti kulturu čitanja i uvažavanja knjige kao civilizacijskog i kulturnog dosega te dati poticaj razgovoru o statusu i važnosti knjige u suvremenom društvu. Povod za to pružaju nam Svjetski dan knjige i autorskih prava (23. travnja) i Dan hrvatske knjige (22. travnja).
U program obilježavanja uključene su zainteresirane institucije: knjižnice, odgojno-obrazovne ustanove i ustanove u kulturi i znanosti, zatim nakladnici i knjižari, javne i neprofitne organizacije, organizacije lokalne samouprave, stručna udruženja i drugi pravni subjekti, a programe vezane uz knjigu i čitanje (za sve generacije) ostvaruju sami ili kroz zajedničku suradnju.
Svim sudionicima manifestacije na raspolaganju su gotova vizualna rješenja, u tiskanom i elektroničkom obliku. Promotivni materijali Noći knjige: plakati, bookmarkeri dostavljaju se na sve lokacije u kojima se održava program Noći knjige. Za sudjelovanje u Noći knjige ne naplaćuje se kotizacija.
Noć knjige pokrenuta je na inicijativu Zajednice nakladnika i knjižara Hrvatske gospodarske komore i udruge Knjižni blok – Inicijativa za knjigu, kojima su se u organizaciji pridružili partneri: Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu, Knjižnice grada Zagreba, portal za knjigu i kulturu Moderna vremena te Udruga za zaštitu prava nakladnika – ZANA. od 2018. godine u pripremi manifestacije sudjeluje i Hrvatska udruga školskih knjižničara (HUŠK).
Svjetski dan knjige i autorskih prava obilježava se 23. travnja, a proglašen je 1995. godine na Glavnoj skupštini UNESCO-a. Riječ je o simboličnom datumu u svjetskoj književnosti jer su toga dana 1616. godine umrli Miguel de Cervantes, William Shakespeare i Inca Garcilaso de la Vega. Tom prigodom UNESCO, u suradnji s međunarodnim organizacijama koje predstavljaju tri glavna sektora knjižne industrije – izdavače, knjižare i knjižnice, odabire jedan grad kao svjetsku prijestolnicu knjige (World Book Capital). Obilježavajući Svjetski dan knjige i autorskih prava, UNESCO poziva čitatelje, autore, prevoditelje, izdavače, nastavnike, knjižničare, javne institucije, medije, neprofitne organizacije i privatni sektor da promiču knjigu, čitanje i izdavaštvo, uz zaštitu autorskih prava.
Dan hrvatske knjige obilježava se 22. travnja odlukom Sabora Republike Hrvatske iz 1996. godine, a u spomen na Marka Marulića, koji je toga dana 1501. godine dovršio svoju Juditu
Pričofest je smotra, radno okupljanje Malih pripovjedača koji su formirani u izvannastavnoj aktivnosti u osnovnim školama (voditelji navedenih aktivnosti su knjižničari ili učitelji). Nije natjecateljskog karaktera, lišen je rangiranja i fokusiran samo na kvalitetu pripovijedanja te na najprirodnije učenje i prenošenje znanja – slušanjem i oponašanjem.
Ciljevi programa su osvještavanje važnosti znanja hrvatskog jezika i razvijanje poštovanja prema njegovoj kulturi, očuvanje hrvatske kulturne baštine, praćenje hrvatske, europske i svjetske književne kulturne scene; njegovanje tradicije i praćenje suvremenih autora, spisatelja za djecu i mlade; poticanje i ostvarivanje uspješne i kreativne usmene komunikacije, razvoj osobnosti učenika-pripovjedača (suradničkog duha i samosvjesnosti); stvaranje mlade čitalačke publike, ljubitelja knjige i popularizacija književnosti, poglavito domaćih autora za djecu i mlade.